ΤΟ ΤΡΑΟΥΔΙΝ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Μιχάλης Ττερλικκάς – Μουσική παρέα «Μούσα»
Δισκογραφική έκδοση: «Των Γεννών τζ̆αι της Λαμπρής» – 1998
Θρησκευτικά τραούδκια τζ̆αι κάλαντα:
Τα θρησκευτικά τραούδκια της Κύπρου έχουσιν δκυο σημαντικές διαφορές που τα κάλαντα.
Τα κάλαντα τραουδκιούνται που πόρταν σε πόρταν, ενώ τα θρησκευτικά τραούδκια, μέσα, για πόξω που την εκκλησ̆ιάν.
Στα κάλαντα διούμεν φιλοδώρημαν (γεννήματα, γλυκά, αυκά, τυρκά, βλαούνες ή λεφτά), ενώ στα θρησκευτικά τραούδκια, όι.
Για την περίοδον της Λαμπρής, λοιπόν, το τραούδιν το Λαζάρου τζ̆αι το τραούδιν της Ανάστασης εν’ κάλαντα, ενώ ο Θρήνος, ή το νεκάλημαν της Παναγίας τζ̆αι το τραγούδιν τ’ Αη Γιώρκη, θρησκευτικά τραούδκια.
ΤΟ ΤΡΑΟΥΔΙΝ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ:
Το τραγούδιν της Ανάστασης ετραουδκιέτουν το Άγιον Σάββατον. Λλίες ώρες πριν το Καλόν Λόν, ανάλογα με το πόσον μιάλον ήταν το χωρκόν, μια παρέα, νεαροί ή πιο μιάλοι εγυρίζαν με μιαν κοφίναν, που πόρταν σε πόρταν τζ̆’ ετραουδούσαν το τραούδιν. Στην ουσίαν, ήταν το κάλεσμαν για να πάει ο κόσμος στον Καλόν Λο’ν.
Άμαν ετέλειωννεν το τραούδιν , οι νοικοτζ̆υρές εβάλλαν τους μέσ’ στο καλάθιν κότσ̆ινα αυκά, αυκοτές, κουλλούρκα, βλαούνες κλπ. Ύστερα που τον καλόν Λον εσυνάουνταν γυρών που την λαμπρατζ̆ιάν τζ̆’ εδιασκεδάζαν με ό,τι είσ̆εν μέσα η κοφίνα.
Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές, στον στίχον τζ̆αι την μελωδίαν. Σε τούτην την ηχογράφησην εσμίξαμεν δκυο παραλλαγές, πολλά διαφορετικές, όσον αφορά την μελωδίαν. Η μια εν’ βυζαντινή τζ̆’ η άλλη λαϊκή με βάση τες πιο κάτω πηγές:
Ηλίας Γεωργίου – Αλάμπρα (Στίχοι)
Θεόδουλος Καλλίνικος (Μελωδία Α)
Θεοδώρα Κυριάκου – Πολιτικό (Μελωδία Β)
Μιχάλης Ττερλικκάς
24 του Απρίλλη, 2016